Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2016

Η σημαία δεν είναι κουρελόπανο του Πάγκαλου ή του Βαρβιτσιώτη

Συνέντευξη του Τάσου Νικάκη στον Γιώργο Πισσαλίδη
(δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα Ελληνικές Γραμμές)
 Ήταν κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης όταν πληροφορηθήκαμε για την καινούργια έκθεση του Τάσου Νικάκη, μέλους του Δ.Σ. του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης. Ενώ έργα του υπάρχουν στο ξενοδοχείο Egnatia Palace, την Γενική Κλινική Θεσσαλονίκης στον ισόγειο χώρο και στο Blue Bay Hotel στην Ρόδο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον μας προκάλεσε το γεγονός ότι σε μια ανεθνική και πολιτικά ορθή εποχή, εκείνος επίμενε να χρησιμοποιεί την σημαία ως σύμβολο στην τέχνη του. Έτσι μετά τα εγκαίνια της έκθεσης του στην Chalkos Gallery (Ιουστινιανού 21, Παναγία Χαλκέων) κανονίσαμε μια ενδιαφέρουσα όπως αποδείχθηκε συνέντευξη.

ΠΙΣΣΑΛΙΔΗΣ: Κατ’ αρχή γιατί ο τίτλος «99»;
ΝΙΚΑΚΗΣ: Όπως ξέρεις και έχεις ανάλογη εμπειρία των εκθέσεων, για το «99» υπάρχουν πολλές ερμηνείες. Θα πω την πιο «ελαφριά»: 99 είναι τα έργα. 99 είναι το άρθρο 99 με το οποίο υποβιβάσθηκαν ο Άρης και η ΑΕΚ. Και επίσης το πιο σημαντικό από όλα και δεν πρέπει να το παίρνουμε ως αστείο είναι τα 99 χρόνια που υποθήκευσαν την χώρα μας στους τοκογλύφους.
ΠΙΣΣΑΛΙΔΗΣ: Πάνω σε αυτό το θέμα έχεις κάνει έργα όπως το «Άνεργος στα χρόνια του μνημονίου».
ΝΙΚΑΚΗΣ: To βασικό μου μέλημα ήταν να αφιερωθώ σε αυτό το θέμα. Όμως οι αίθουσες συνήθως θέλουν και άλλα πράγματα για να μπορούν να εμπορεύονται.
ΠΙΣΣΑΛΙΔΗΣ: Τι σημαίνει λοιπόν μνημόνιο για σένα;
ΝΙΚΑΚΗΣ: Σημαίνει σκλαβιά, σημαίνει οπισθοδρόμηση, σημαίνει ότι δεν υπάρχει εθνική κυριαρχία γιατί καταστρατηγείται το Σύνταγμα. Σημαίνει μια μάζα αργυρώνητων πολιτικών που για να μείνουν στην θέση τους και να εισπράττουν τον παχυλό τους μισθό σε σχέση με τους υπόλοιπους Έλληνες, είναι ικανοί να ξεπουλήσουν και τα παιδιά τους.
ΠΙΣΣΑΛΙΔΗΣ: Υπάρχει ένας πίνακας που με εντυπωσίασε και που δείχνει τον θάνατο της πατρίδας μπροστά σε μια αδιάφορη οικογένεια Ελλήνων. Πιστεύεις ότι οι Έλληνες αδιαφορούν για την πατρίδα η τον θάνατο της;
ΝΙΚΑΚΗΣ: Τους Έλληνες το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να βρουν ένα κομμάτι ψωμί. Οι τοκογλύφοι πριν την Ελλάδα έχουν περάσει από πολλά άλλα κράτη. Ξέρουν από διαχείριση μαζών, από ενοχοποίηση μαζών, από ενοχοποίηση πολιτών, από αποκοπή ριζών και παραδόσεων, ώστε να είναι ο καθένας μόνος του και να τον πολεμάνε και να τον νικάνε πιο εύκολα.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ό άλλος το τελευταίο πράγμα που τον απασχολεί είναι η πατρίδα του. Όταν υπάρχουν 340.000 σπίτια στην Ελλάδα που δεν έχουν ρεύμα. Και όταν λέμε ρεύμα δεν είναι μόνο ηλεκτροδότηση και το φως, είναι μαγειρεύω με το ρεύμα, σιδερώνω με το ρεύμα, ζεσταίνομαι με το ρεύμα. Υπάρχουν 150.000 σπίτια στην Ελλάδα χωρίς νερό. Αν είναι δυνατόν.
ΠΙΣΣΑΛΙΔΗΣ: Σε πολλούς πίνακες κυριαχεί η Ελληνική σημαία. Τι σημαίνει για σένα πατριωτισμός και Ελλάδα;
ΝΙΚΑΚΗΣ: Η Ελληνική σημαία είναι αυτή που συμβολίζει όλους εμάς. Εγώ διαφωνώ με την έννοια του σημερινού κράτους Ελλάδα. Δεν έχω καμία σχέση με αυτό το τυχάρπαστο δημιούργημα των συμμάχων, οι οποίοι το αμφισβητούν πλέον πάλι. Δεν έχω καμία σχέση με αυτό το κράτος το οποίο το μόνο που κάνει είναι να ταλαιπωρεί τους πολίτες, το οποίο διοικείται από συμμορίες. Η Ελλάδα είναι ρίζες όλου του κόσμου. Η Ελλάδα είναι παντού και στην Ευρώπη ακόμα. Εμείς είμαστε Ευρώπη. Αυτοί είναι «Φρανκενράιχ», είναι «Αλλεμάνια». Όπως μας έκλεψαν τους αρχαίους θησαυρούς μας, κλέψανε και το όνομα τους.
ΠΙΣΣΑΛΙΔΗΣ: Tι σημαίνει να χρησιμοποιείς στους πίνακες σου την Ελληνική σημαία σε μια εποχή δεν θεωρείται πλέον πολιτικά ορθό;
ΝΙΚΑΚΗΣ: Ο καθένας έχει την δική του ορθότητα. Για μένα σημαία είναι ο Θουκυδίδης, είναι ο Ρίτσος, είναι ο Βάρναλης. Η σημαία είναι όλοι αυτοί. Η σημαία δεν είναι το «κουρελόπανο» του Πάγκαλου ή του Βαρβιτσιώτη. Μην ξεχνιόμαστε. Γιατί οι απάτριδες και οι έμμισθοι είναι σε όλους τους χώρους. Για μένα δεν υπάρχει πλέον Δεξιά και Αριστερά. Υπάρχουν συμμορίες τραπεζιτών οι οποίοι λυμαίνονται τον χώρο με αλαζονεία και χρησιμοποιούν δικά τους ανθρωπάρια που τα εξαγοράζουν με χρήμα.
Εγώ σκεφτόμουνα το βράδυ των εγκαινίων να κάναμε ένα χάπενινγκ την ώρα που η αίθουσα ήταν τίγκα από κόσμο να ερχόταν πέντε φίλοι με πέντε σημαίες του συμβόλου της κατοχής της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και να τις καίγανε. Διαφωνήσανε οι συμβουλάτορες. Για μένα δεν θα ήταν ένα χάπενινγκ, θα ήταν ένας συμβολισμός. Ούτως η άλλως αυτή η σημαία είναι το αληθινό «κουρελόπανο» γιατί δεν εκπροσωπεί κανένα έθνος, άρα νομικά δεν μπορείς να πάς για εξύβριση συμβόλου, παρά μόνο για φθορά ξένης περιουσίας. Θα συμβολίζαμε έτσι την μεγάλη πλειονότητα του Ελληνικού λαού που δεν πιστεύει ότι «μαζί τα φάγαμε».
ΠΙΣΣΑΛΙΔΗΣ: Να μιλήσουμε για τα άλλα θέματα της έκθεσης; Πως αποφάσισες την χρήση των κολλάζ με ποιήματα του Ελύτη;
ΝΙΚΑΚΗΣ: O Eλύτης είναι οι ρίζες μας. Ο Ελύτης είναι Ελλάδα. Με ενοχλεί που τα σημερινά Ελληνόπουλα τον αγνοούν και αν τους ρωτήσεις θα σκεφτούν είναι μοντέλο της Ρενώ ή καμία κολόνια του Βερσάτσε. Προσπαθώ, όσο ακόμα και με αυτό τον τρόπο να προωθήσω την ποίηση τους όχι μόνο στους νέους, αλλά και σε όλους γύρω μας την ποίηση του. Είναι κρίμα να ξέρουμε τα πάντα για οποιαδήποτε τηλεπερσόνα και δεν ξέρουμε ένα ποίημα του Ελύτη.
ΠΙΣΣΑΛΙΔΗΣ: Τι σημαίνει για ένα σύγχρονο καλλιτέχνη, όπως εσύ η νοσταλγία, όπως την βλέπουμε και στην έκθεση;
ΝΙΚΑΚΗΣ: Αυτές οι φωτογραφίες από την δεκαετία του ‘50 με την νοσταλγία που κρύβουνε είναι back to the future. Είναι τι θα ζούμε πάλι. Το ‘50 είναι ξανά μπροστά μας. Δυστυχώς η δεκαετία του ‘50 επανέρχεται, που ήταν πιο αγνές οι εποχές, αν και κάθε εποχή έχει τα προβλήματα της. Είναι περισσότερο παραπλανητική η έννοια της νοσταλγίας. Θέλω να δείξω τι μας έρχεται. Θέλω να εξοικειώσω με αυτές τις εικόνες τον θεατή. Θα τα ξαναδεί αυτά τα πράγματα.
ΠΙΣΣΑΛΙΔΗΣ: Και η αγάπη για κινηματογραφικούς ήρωες;
ΝΙΚΑΚΗΣ: Μεγάλωσα σε ένα χωριό των Σερρών, τον Προβατά, όπου είχαμε ένα σινεμά το «Ολύμπιο». Εκεί έβλεπα μια ταινία κάθε μέρα. Ήμουν μέσα στην αίθουσα του σινεμά από τότε που γεννήθηκα. Ως εκ τούτου ήθελα να τον αποτυπώσω κιόλας, έστω σαν υποτυπώδη αναφορά, είτε σε κινηματογραφικά πρότυπα, είτε σε κινηματογραφικά θέματα, είτε σε τίτλους. Πολλές φορές κλέβω τίτλους από κινηματογραφικές ταινίες και τους βάζω στους πίνακες μου.
ΠΙΣΣΑΛΙΔΗΣ: Να κλείσουμε με μια πολιτική ερώτηση. Πιστεύεις ότι ο κόσμος πάει προς τον πατριωτισμό; Η εμπειρία σου ποια είναι;
ΝΙΚΑΚΗΣ: Η εμπειρία μου είναι σχετικά νωπή. Δυστυχώς ενεπλάκη ενεργώς με κόμματα και ήταν αρκετά επιζήμια για τον χαρακτήρα τον δικό μου.

Η συνέντευξη δόθηκε στον δημοσιογράφο Γιώργο Πισσαλίδη. Η έκθεση του Τάσου Νικάκη στην Chalkos Gallery θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Ιανουαρίου 2017.

Δεν υπάρχουν σχόλια: