Σάββατο, 18 Μαρτίου 2017

Γιατί το Χόλυγουν λογόκρινε την πολυσυζητημένη ταινία «Σιωπή» του Μάρτιν Σκορτσέζε;

Ο Λίαμ Νίσον στην «Σιωπή» του Μάρτιν Σκορτσέζε
Γράφει ο π. Πέτρος Μινώπετρος*

«Ελαμψε» διά της απουσίας της στην απονομή των Οσκαρ η πολυσυζητημένη ταινία του Μάρτιν Σκορτσέζε «Σιωπή». Μπορεί η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου να… σιώπησε και να εξοστράκισε το σημαντικό θρησκευτικό έργο από όλα τα βασικά οσκαρικά βραβεία, όμως όσοι το είδαν όχι μόνο δεν σιώπησαν, αλλά έγινε ένα έργο-σημείο αναφοράς για εκείνους.


Ο π. Πέτρος Μινώπετρος
H «Ορθόδοξη Αλήθεια» πήρε συνέντευξη από τον ιερέα και σκηνοθέτη π. Πέτρο Μινώπετρο, ο οποίος με την μεγάλη του σκηνοθετική πείρα μας βοήθησε να καταλάβουμε καλύτερα το πνεύμα της ταινίας.
«Πρόκειται για μια ομολογία πίστεως του Σκορτσέζε -αυτό είναι καθαρό-, παίρνει θέση σε μια στιγμή που ο χριστιανισμός είναι η υπ’ αριθμόν μία θρησκεία υπό διωγμόν στον κόσμο.
Υπάρχει το θέμα του ισλαμικού φονταμενταλισμού και της τρομοκρατίας, με τους χριστιανούς να διώκονται στη Μέση Ανατολή, την Αφρική αλλά και την Ευρώπη. Εχουμε σφαγές ιερέων κατά τη στιγμή της θείας λειτουργίας (Γαλλία). Βανδαλίζονται και βεβηλώνονται χριστιανικοί ναοί ακόμα και στην Ελλάδα. Το Χόλιγουντ είναι -το λιγότερο που θα πω- αδιάφορο σε αυτό το θέμα, για να μην πω εχθρικό απέναντι στη χριστιανική προβληματική» υποστηρίζει ο π. Πέτρος.
Αναφερόμενος στην εν λόγω ταινία, η οποία βασίζεται σε ένα μυθιστόρημα του Ιάπωνα συγγραφέα Σιουσάκου Εντο, σημειώνει: «Η ταινία είναι τόσο πυκνή σε θεολογικά νοήματα και σε πολύ δυνατές και υποβλητικές εικόνες, που δεν υπάρχει η ικανότητα, με την πρώτη προβολή, μιας πρώτης ανάγνωσης και ερμηνείας της.
Χρειάζεται πολλές προβολές και πολλές αναγνώσεις για να την καταλάβεις, συν ότι πρέπει να γνωρίζεις και το μυθιστόρημα. Είδα την ταινία βιωματικά, λόγω της εμπειρίας μου και των σπουδών μου στη Ρουμανία την περίοδο του κομμουνισμού και έζησα το μαρτύριο των ιερέων και των πιστών. Ενώ σε ταξίδι μου στην Πολωνία υπήρξα αυτόπτης μάρτυρας της γέννησης της «Αλληλεγγύης» με την υποστήριξη της Καθολικής Εκκλησίας.
Κάποιοι επικριτές του Έντο θεώρησαν ότι «η σιωπή», είναι ένα αμφιλεγόμενο μυθιστόρημα, με όρους θεολογικούς, γιατί υποστηρίζει το ιδιωτικό βίωμα της πίστης και το ανώφελο του μαρτυρίου.
Ο Σκορτσέζε και ο Εντο μάς ξυπνούν μνήμες, θυμίζοντάς μας αυτή τη διαρκή ιστορία του μαρτυρίου, των μαρτύρων και της ομολογίας της πίστεως από τους πρώτους αιώνες έως τη “νομιμοποίηση” του χριστιανισμού».
Η υπόθεση                                                                                                   
 Όπως λέει: «Η υπόθεση της ταινίας κινείται γύρω από την ζωή ενός Ιησουίτη Πορτογάλου του Κριστοβάο Φερέιρα, ο οποίος έζησε μεταξύ του 1580 και του 1650 και ο οποίος κάτω από την φρίκη των τρομερών βασανιστηρίων τα οποία υφίσταται, αναγκάζεται να «αποστατήσει» από την πίστη του και να αλλάξει όνομα» εξηγεί ο π. Πέτρος. Και συμπληρώνει: «Όλο το μυθιστόρημα στηρίζεται στην αφήγηση του Πορτογάλου Ιερέα, ο οποίος διηγείται την ιστορία δύο νέων ιερέων Ιησουιτών του Ροντρίγκεζ και του Γκαρούπε, οι οποίοι φεύγουν από το Μαρόκο και φτάνουν στην Ιαπωνία για να γνωρίσουν την αλήθεια σχετικά με τον μέντορά τους.

Κάποιοι επικριτές του Έντο θεώρησαν ότι «η σιωπή», είναι ένα αμφιλεγόμενο μυθιστόρημα, με όρους θεολογικούς, γιατί υποστηρίζει το ιδιωτικό βίωμα της πίστης και το ανώφελο του μαρτυρίου. Αυτό το αναφέρω γιατί και αυτή τη στιγμή και στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη τίθεται αυτό το θέμα. Ότι ο χριστιανισμός, δεν πρέπει να κινείται στον δημόσιο χώρο και πρέπει να είναι απλώς ένα ιδιωτικό βίωμα, να μην έχει λόγο παρεμβατικό, ούτε να λέει την άποψη του και να περιοριστεί μέσα στον ιδιωτικό χώρο».
Εχθρική στάση
Για την αδιαφορία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, που δεν συμπεριέλαβε στις βραβεύσεις της το θρησκευτικό φιλμ, επισημαίνει: «Είναι ένα κορυφαίο παράδειγμα. Οταν αυτή τη στιγμή ο κορυφαίος Αμερικανός σκηνοθέτης, επειδή μέσα από αυτή την ταινία κάνει ομολογία πίστης και παίρνει μια θέση χριστιανική, το Χόλιγουντ, το λιγότερο που μπορώ να πω, είναι αδιάφορο και εχθρικό απέναντι σε καθετί χριστιανικό. Υπάρχει αυτό το σκάνδαλο ακόμη και από τους συνάδελφους του, από το κλαμπ των σκηνοθετών, των ηθοποιών, των τεχνικών του κινηματογράφου, το οποίο, βέβαια, μην ξεχνάμε ότι πάντοτε είχε αριστερή κατεύθυνση και προσανατολισμό. Αυτό είναι γνωστό».
Ο π. Πέτρος συμπληρώνει: «Κανένα Οσκαρ και κανένα βραβείο δεν μπορεί να μειώσει τη δύναμη του συγκεκριμένου φιλμ και του έργου του Σκορτσέζε. Ας μην ξεχνάμε ότι και ο Μπέργκμαν ποτέ δεν πήρε βραβείο στο Φεστιβάλ των Καννών. Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε πάρα πολύ καχύποπτοι απέναντι στα βραβεία, γιατί πίσω από αυτά κρύβονται πολιτικές, ιδεολογικές, ή, από ό,τι φαίνεται, και θρησκευτικές προκαταλήψεις και σκοπιμότητες».

«Ο Σκορτσέζε ήθελε να γίνει ιερέας»
Ο π. Πέτρος Μινώπετρος αποκαλύπτει μια άγνωστη προσωπική ιστορία του διάσημου Ιταλοαμερικανού σκηνοθέτη. «Ο Σκορσέζε γεννήθηκε από δύο ηθοποιούς, από μητέρα και πατέρα πολύ πιστούς καθολικούς. Μεγάλωσε στη “μικρή Ιταλία”, σε μια συνοικία της Νέας Υόρκης, όπου γύρω του ήταν ο υπόκοσμος, η φτώχεια, η αθλιότητα… Αυτός λέει ότι είχε δύο διεξόδους: τον κινηματογράφο και την Εκκλησία. Λέει ότι τον κινηματογράφο τον αγάπησε, αλλά η επιθυμία του ήταν να αφιερωθεί στον Θεό και γι’ αυτό είχε παρακολουθήσει και θεολογικό σεμινάριο και ήθελε να γίνει ιερέας» αναφέρει.

* Ο π. Πέτρος Μινώπετρος έχει γυρίσει ταινίες μυθοπλασίας,
έχει γυρίσει 30 ντοκυμανταίρ για την ΕΡΤ,
την ιστορία του Ελληνικού ροκ σε 7 συνέχειες
(«Κυνηγοί του Ουράνιου τόξου»)
και έχει σκηνοθετήσει την όπερα «Αραμπώ» του Σώτου Βασιλειάδη.

Πηγή: «Ρομφαία»
Επιμέλεια Αντώνη Μακατούρη για την «Ορθόδοξη Αλήθεια»






Δεν υπάρχουν σχόλια: