Νεα

Η κρίση έστρεψε τους Έλληνες στη μεσογειακή διατροφή



Του Νικόλαου Δρούγκα*
Η οικονομική κρίση, των τελευταίων ετών, έχει επηρεάσει κάθε νοικοκυριό με αποτέλεσμα να ελαχιστοποιούνται, σε μεγάλο βαθμό, τα χρήματα που προορίζονται για είδη διατροφής. Ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού αναγκάζεται να περιορίσει, ένα μέρος των επιλογών του στα τρόφιμα και να καταφύγει σε φθηνότερες εναλλακτικές ή αλλιώς σε λύσεις ανάγκης.
Από την άλλη, τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί αύξηση, στη χώρα μας, της προβολής διατροφικών θεμάτων στα μέσα ενημέρωσης που υπογραμμίζουν την αξία και τη σημασία της υγιεινής διατροφής για τον άνθρωπο. Η προβολή αυτή παράλληλα με την ανάπτυξη και εκλαΐκευση της Διαιτολογίας έχει φροντίσει ώστε οι άνθρωποι να έχουν μια σφαιρική εικόνα, για τις τροφές που είναι υγιεινές και αυτές που είναι επιβαρυντικές για την υγεία του.
Η οικονομική στενότητα του καταναλωτή μπορεί να επηρεάσει το πιάτο του με δυο εντελώς διαφορετικούς τρόπους. Ο ένας είναι η βελτίωση των διατροφικών επιλογών και η προσθήκη υγιεινών τροφών που είχαν φύγει από τη λίστα αγορών, παρότι ανήκουν στις παραδόσεις και στην τοπική μαγειρική. Ο άλλος τρόπος είναι η αγορά φθηνών, έτοιμων και πρόχειρων γευμάτων τα οποία ενδεχομένως να οδηγήσουν σε προβλήματα υγείας και ανάπτυξη της παχυσαρκίας.
Τα τελευταία χρόνια έχει διαπιστωθεί ότι η οικονομική κρίση έστρεψε τους Έλληνες στη μεσογειακή διατροφή. Η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών σε συνδυασμό με την παραμονή των τιμών ειδών διατροφής σε σταθερά επίπεδα, είχαν σαν αποτέλεσμα να περιοριστεί η συχνότητα κατανάλωσης φαγητού εκτός σπιτιού και να γυρίσει ο Έλληνας στο σπιτικό-υγιεινό φαγητό.
Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, το 2016 για τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, συγκριτικά με αντίστοιχη έρευνα του 2011, τα λαχανικά και τα φρούτα έχουν μπει, σχεδόν καθημερινά, στο τραπέζι των καταναλωτών. Τα κόκκινα κρέατα, οι τηγανιτές πατάτες και τα αναψυκτικά έχουν περιοριστεί σε μια φορά την εβδομάδα. Τα γλυκά, τα ζυμαρικά, τα αυγά και το γάλα καταναλώνονται ελάχιστες φορές την εβδομάδα. Τέλος, η κατανάλωση αρνιού και κατσικιού περιορίζεται, σε μια φορά το μήνα.
Σημαντικό είναι το γεγονός ότι πάνω από έξι στους δέκα καταναλωτές δήλωσαν, ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τις αγοραστικές συνήθειες προϊόντων διατροφής. Ως βασική αιτία για την αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες του, το 2016 σε σχέση με το 2011, το 49% των καταναλωτών αναφέρουν την υγεία ενώ ένα σημαντικό ποσοστό, το 28%, αναφέρουν την οικονομική κατάσταση.
Πολλοί από τους καταναλωτές, ακριβώς επειδή δεν μπορούν να προχωρήσουν σε μεγαλύτερες δαπάνες για την υγεία, προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τα όποια ζητήματα μέσω της καλύτερης διατροφής.
Η οικονομική κρίση φαίνεται ότι έκανε τους καταναλωτές της χώρας μας να επιστρέψουν, πιο κοντά, στη μεσογειακή διατροφή που αποτελεί την παραδοσιακή μας διατροφή και η οποία είναι αναγνωρισμένη, παγκοσμίως, ως η πιο ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή.


*Ο Δρούγκας Νικόλαος είναι πτυχιούχος της σχολής Διατροφής και Διαιτολογίας του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, με μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην «Eφαρμοσμένη Διαιτολογία-Διατροφή» με αντικείμενο «Κλινική Διατροφή» του Χαροκοπείου Πανεπιστήμιου Αθηνών. Δραστηριοποιείται επαγγελματικά στο Κρανίδι Αργολίδας από το 2013.

Δεν υπάρχουν σχόλια